7 Nisan 2011 Perşembe

Faili Meçhul Kıyak

Fikir Atölyesi’nin düşüncesini bütün heryere yaymak için başladığımız bu düşünceyi sizde benimseyin , özümseyin ve uygulayın.

Geçen kısa süre içinde, A4 sayfasını indirip, kartları keserek cüzdanında taşımaya başlayan kişi sayısı (en azından kendi çevremde:) çoğalmaya başladı. Belki de bana ayıp olmasın diyedir ancak olsun, cüzdandaki o kartlar en azından “hatırlatma” görevi görüyor. Çünkü gerçekten insanın kime, ne zaman bir FMK yapacağı belli olmuyor.

Şu dakikaya kadar FMK’yı anlattığımız ilk yazıya gelen 108 yorum cesaret veriyor. Bir o kadar da gelen mail var. Saklıyorum hepsini :)

İçlerinden bir tanesi güzel özetliyor gelen çoğu mesajın duygusunu. Kısa ancak o denli de vurucu:

“Tunç, biliyor musun?
Faili Meçhul Kıyak konusu gibi konular her zaman insanın aklına gelmez…
Bu konunun benim için birkaç önemi var..
Bir kere çekirdeğinde bir gizli kahramanlık var…
Sonra çok insanın katılması var…
Sonra yeni bir şey olması var…
Sonra genç insanların dahil olması var…
Sonra ümit taşıyan bir şey…
Sonra değiştiren bir şey az ya da çok…
Hayata bir katkı….”
Her şeyden önce, yorum ve mail’leri ile katkı sağlayan herkese içten, kocaman bir teşekkür ediyorum.

FMK Hareketi’ne destek olmak adına hoş sürprizlerle de karşılaştım:

- FMK Kartını kendi sitesine bir banner gibi yerleştirenler,
- Blogunda konuyla ilgili yazı yazanlar,
- Forumlarda konu açıp, yorumlayanlar,
- Facebook’ta statü’lerine; FMK Hareketi: http://tinyurl.com/faili-mechul yazanlar,
- Arkadaşlarına mail atarak ‘FMK’ya sen de katıl’ çağrısı yapanlar,
- Henüz çok az sayıda da olsa, ekşi sözlük’te ‘entry’ girenler,
- Emel Yalçın (Tatlıses Radyo, Çokemel Drive Time’da FMK’yı anlatmış) ve sonrasında “faili belli” bir arkadaşım üşenmeyip bunun ses kaydından oluşan bir sayfa yapmış,

harikasınız, ne diyebilirim. Bak, sarılasım geldi şimdi hepinize teker teker :)

Peki, bugüne kadar FMK’yı uygulayanlar neler yaptı?

Yorumlara eklenen örnek sayımız şimdilik az. (Henüz daha on günlük bir bebeğiz. Ayrıca FMK yapan bazı kişiler yorumlarda da anonim kalmak istiyor olabilirler. ‘Anonim’ takma adıyla da olsa paylaşın bence yaptıklarınızı.) İşte birkaç örnek:

— Anonim:

“Dün gece, A4′ü çıktı olarak aldım ve aklımdaki bir kaç ufak fikiri hayata geçirdim. Birincisi, gittiğim bir mekan’da tanımadığım bir masanın hesabını ödeyip, hesap olarak kartı yollatmak oldu.

İkincisi, bazı alışveriş merkezlerinde ve sinemalarda masaj koltukları olur. Bu masaj koltukları 1 TL’lik (değişebiliyor) bozuk paralar ile çalışıyor. Ben de, insanlar kullanabilsin diye 5 adet 1 TL’yi makinanın yanına koyup paraların altlarına kartlardan birini yerleştirdim.

Üçüncüsü de benzer şekilde, Starbucks’a girip benden üç kişi sonra ilk gelen kişiye bedava Frappucino ve yanında kartlardan birini vermelerini istedim. Kızın suratında ki gülümsemeyi görmeliydiniz.”

— Tunç: (bu ben oluyorum:)

“Dün gece 10 kişilik bir gruptuk. Metro istasyonunda jeton alınan açık gişenin yanındaki kapalı gişenin önüne bir adet kartın üstüne jeton bıraktık. 20 metre kadar uzaktan da merakla izliyoruz. Yaklaşık 2-3 dakika kimse görmedi jetonu. Meğerse insanlar sadece aceleyle sıraya girip etraflarına pek bakmıyorlarmış :)

Neyse sonra, sıradaki 19-20 yaşlarında bir çiftin dikkatini çekti bu. Çocuk sıradan çıkarak karta yöneldi. Bombaya bakar gibi çekinerek bakıyor :) Sonra kartı eline alıp okudu ve yüzünde harika bir gülümseme belirdi. Kız arkadaşı meraktan çatlıyor bu arada :)

Sonra jeton ve kartı alıp kızın yanına gitti, birlikte okudular. İkisinin de şaşkınlık ve mutluluğunu görmeliydiniz. Sıra kendilerine gelince sadece tek jeton aldılar ve bizim önümüzden geçerken çocuk kartı cüzdanına yerleştiriyor ve kız arkadaşına aynen şöyle diyordu: ‘Süper bi şey bu. Şahane! Biz de bu gece mutlaka başka birisine bunu yapmalıyız.’”

— Ayrıca bugün ben bir tane daha yaptım!

Gitmek zorunda kaldığım bir Ziraat Bankası şubesinde (bilirsiniz, günün her saati içerisi kalabalık olur) kendime sıra numarası için bilet alırken bir yerine iki bilet aldım! Yaklaşık 45 dakikalık bir sıra bu. Sıranın bana yaklaştığı dakikalarda aldığım ikinci bileti karta ataçlayıp, kimse görmeden makinenin üzerine bıraktım.

O sırada benim işlemlerim yapıldığı için FMK kartını kimin aldığını ve yüzündeki ifadeyi göremedim ancak eminim ki o kişi bankada hiç beklemeden işlemini yaptırırken kafasında da güzel duygular oluştu. (Oluşmuştur mu, değil mi? :)

— Bu yazıyı yayınlamadan az önce de Enes’ten geldi bir FMK:

“Bugün faili meçhul kıyak yapmanın sevincini yaşıyorum. Sinemaya gittik bu akşam. Bende de 3 tane gnctrkcll şifresi vardı ama biz 4 kişiydik. Fazla şifreyle bir gnctrkcll kuponu daha aldım. Kesip cüzdanıma koyduğum 2 tane FMK kağıdıyla birlikte oradaki görevliye verdim. Bunu şifresi geçerli olmayan birine verirsen sevinirim dedim :D Ama benim verdiğimi kimse bilmesin falan dedim.

Sonra geçtik kenara arkadaşlarla konuşuyoruz, saatin gelmesini bekliyoruz. Arada bakıyoruz tabi çaktırmadan ne olacak diye. Bir çiftin şifresi geçersiz çıktı galiba. Görevli FMK kağıdıyla birlikte gnctrkcll kuponunu verdi bu çifte. Şaşırdılar tabi :D Umarım onlar da birilerine verir.”



Barış’ın başından geçenler ise, ‘güler misin, ağlar mısın’ türünden:

“Dün FMK için araba yıkama fikrin hoşuma gitti. Yapayım dedim. Gittim yıkamaya. Kovalar vs. Her şey hazır başladım arabayı ıslatmaya. Sonra bir bağırış duydum adam koşarak aşağı indi, arkasından polisler falan gittik hep beraber karakola. Bizzat sitende yazıyı okuttum fakat zor kurtardım paçayı. Kafama hafifçe yediğim o yumuşacık odun parçası da cabası :))

FMK eylemlerinde amaç zaten ortada. Ben karakoldaki polisleri ve eli sopalı saygı değer abimizi FMK konusunda bilgilendirmiş oldum. En azından oturup hep beraber sitedeki bu yazıyı okuduk. Ve eyleme 1 kişi daha kazandırmış olma ihtimalim var.

Tamam kafama denk gelen o yumuşacık odun belki bir an pes etmeyi düşündürdü bana lakin FMK destekçisi 1 kişi bile sağlayabildiysem bence yaptıklarıma değdi.

FMK eylemcilerine bol şans diliyorum fakat tek tavsiyem arabalardan uzak durmanız :) Ayrıca kim çalmak için gittiği arabayı yıkayıp öyle çalar ki? FMK gönüllüleri olarak eylemlerimize devam edeceğiz. :)”

Şimdilik ‘plan aşamasında’ olan bazı FMK fikirleri de paylaşılmış yorumlarda (içlerinden ‘anonim’ olarak yapılabilecekleri ayıklamaya çalıştım, atladığım olduysa, affola):

Yeni açılmış bir dükkana gizlice ‘hayırlı işler, her şey çok bereketli olacak’ diye yazan bir FMK kartının yanına bir güzel nazar boncuğu bırakmak.
Üzgün ve depresyonda, ümitsiz hisseden birine iyi şeyler söyleyen ama eğlenceli bir falcı göndermek.
Doğum gününde bir çocuğa oyuncak göndermek.
Etrafımızdaki sıkkın görünen kuyrukta bekleyen insanlar için, otobüse sıkışan insanlara, içinde güzel bir söz yazılı kart vermek.
Kardeşini Seç sitesinden birkaç öğrenciye bu kartları koyup kitap ve oyuncak göndermek.
10 TL’yi bu kartı takıştırıp yanlışlıkla düşürmek sakin bir ortamda.
Bir bakkaldan parası olmadığı için ekmek isteyen birisi için, az ilerki markete bir torba dolusu yiyecek bırakmak ya da yoldan geçen bir çocukla yollamak.
Deniz kenarında sabaha kadar dolaşıp boş bira şişelerini parası için toplamaya çalışan birisine, şişe içinde bulabileceği bir not bırakarak 50 TL bırakmak.
Bu fikirler zaman içinde çoğalacak, hepimiz yaratıcı insanlarız. Kartların yayılması için Abdullah da eğlenceli bir şey yapmış:

“Ben öğrenci yurdunda kalıyorum ve bu kartların çıktısını alıp bir kaç muhtelif yere bıraktım, bir iki tanesini de arkadaşlarımın odasına bıraktım. Sabah kalktıklarındaki yüz ifadelerini çok merak ediyorum ama o kartları odalarında yataklarının ucuna bırakırken yaşadığım mutluluk heyecan bile bu eylemi yapmak için yeterli ve inanıyorum ki yakın zaman da kaldığım yurtta bu hareketin daha da yaygınlaşacağını düşünüyorum.”

blueslife’ın önerisi de güzel:

“Jest yaptığımızda 3 kart bırakırsak, yaşadığı güzelliğin etkisinin sıcağı ile ve hazır bırakacak kartı varken bir insanı daha hareketin içine çekebiliriz. Bunu yapıp getirdiği hazzı tadan insanda kalıcı olması daha kuvvetli ihtimaldir. Hem jest içinde jesttir. Herkesin kart çoğaltacak ortamı olmayabilir.”

Selen ve İlker’den gelen şu iki yoruma ise koptum gülmekten:

“Cüzdana koymak konusunda biraz kararsızım açıkcası, düşünsenize cüzdanınızı kaybediyorsunuz. Bulan eleman içinde bir kart buluyor; faili meçhul kıyak (+yeni aldığınız maaşınızla beraber) :)”

“2009 yerel seçimlerde oy pusulasına oyumu kullanıp bir ataç ile kıstırıp oyumu kullanacağım :)”

Tanımadığımız kişilere faili meçhul biri olarak iyilik yapmak, yaparken de eğlenmek sanırım FMK‘ın özü. İyiliklerin ’sadece’ gerçekten ihtiyacı olan kişilere yönelmesi konusunda ise tabii ki hiçbir sıkıntı yok. Bunu yapanlara da saygı ve sevgimiz sonsuz.

Özlem Can’ın yorumuyla da bitirelim yazımızı:

“O gün; hem iyiliği yapana, hem iyilik yapılan kişiye kötü geçer mi ondan sonra? Ya bir gün benim kapımda, çantamda, avucumun içinde de bir kart olursa? Tadından yenmez.”

0 yorum:

Yorum Gönder